बोल Bola Μπόλ (बोल, Bola, bola, bol) [IN] - Writer: Laios, Sakis

बोल / Bola

Οι Bola είναι οι συλλαβές που περιγράφουν τον τρόπο παραγωγής ενός φθόγγου στα όργανα. Για τα έγχορδα γενικά υπάρχουν οι συλλαβές Dā και Rā που αντιστοιχούν στην προς τα κάτω νύξη της χορδής με το πλήκτρο και στην προς τα πάνω. [Οι συλλαβές αυτές είναι ανάποδα στο Sarod και, κατά κάποιους, στο έγχορδο με δοξάρι Esrāja ή Esrāra]. Στους πλαγίαυλους, το DiRe περιγράφει τις δύο βασικές κινήσεις που εκτελεί η γλώσσα αρθρώνοντας. Στα κρουστά, επίσης, οι διάφοροι ήχοι περιγράφονται με ονοματοποιητικές συλλαβές που ονομάζονται επίσης Bola.

Στην Saňgītaratnākara οι Bola των κρουστών ονομάζονται Pāţa. Τα Tablā και τα άλλα κρουστά εμφανίζουν έναν πολύ μεγαλύτερο αριθμό ονοματοποιητικών συλλαβών (Bola) που περιγράφουν τους παραγόμενους ήχους. Αυτοί γενικά διακρίνονται σε ανοιχτούς και κλειστούς, καθώς και σε αυτούς του δεξιού ή του αριστερού χεριού ή και των δύο ταυτόχρονα. Μια Bola μπορεί να περιγράφει διαφορετικά χτυπήματα (κι αυτό εξαρτάται από τη σχολή, το τέμπο, τις κοντινές Bola), αλλά και ένα χτύπημα μπορεί να περιγράφεται με διαφορετικές Bola (ανάλογα με τη σχολή, το τέμπο, τις κοντινές Bola). Οι βασικότερες Bola των ινδικών κρουστών είναι:

Ta, Da, Na, Tā, Ti, Nā, Nān, Tet, Te, Ţe, Ďe, Ten, Den, Dhen, Ga Gha, Gā, Ghā, Ge, Ghe, Kat, Ka, Ke, Thu, Tun, Dhiňgar, Dhāňgar, Dhāgeddhi, Terkeţ, Takiţ, Krān, Kredhāne, Dhumākeţe, Jhāň, Gur, Thai, Tāňu, Khur, Tittā, κτλ.

 

Γενικά ό,τι είναι οι Bola για την οργανική μουσική είναι οι Vāņī (वाणी) για τη φωνητική. Μερικές αναφέρονται παρακάτω:

Tā, Nā, Dim, Tum, Nātā, Dāni, Dere, Dŗm, Num, Ālālum, Āli, Tele, Odāni, Oder, Dernā, Neri κ.ά.

Θεωρείται πως πλεονέκτημα της χρήσης των Vāņī στην φωνητική εκτέλεση είναι ότι το κοινό δεν ασχολείται με το νόημα των λέξεων και το περιεχόμενο κάποιου λογοτεχνικού κειμένου, και μπορεί έτσι να παρακολουθεί απερίσπαστα την ομορφιά της μελωδίας. Βλ. για τα είδη τραγουδιού Dhrupada και Khayāl, ειδικότερα για την ελεύθερη εισαγωγή Nom-tom Ālāpa του Dhrupada και του Dhāmāra ή τους διαφορετικούς τύπους μελωδικών αναπτύξεων (Bolabānta, Boltāna) του Khayāl.

Σημείωση: ο όρος Vāņī αναφέρεται επίσης στα τέσσερα τεχνικά στυλ ή χαρακτήρες ανάπτυξης της ελεύθερης εισαγωγής Ālāpa στο είδος Dhrupada βλ. Vāņī.