रेला Relā Ρελάα (रेला, Relā, relaa, Ρέλαα) [IN] - Writer: Laios, Sakis

रेला / Relā

Όρος που σημαίνει "ροή" ή "ορμή" και αναφέρεται στην εξαιρετικά γρήγορη εκτέλεση απλών, συνήθως, Bola (ήχων, χτυπημάτων). Σύμφωνα με κάποιους συγγραφείς, η λέξη ενδέχεται να προέρχεται από το αγγλικό Rail (ράγα σιδηροδρόμου) και παραπέμπει στον επαναλαμβανόμενο ήχο της κίνησης ενός τραίνου πάνω στις σιδηροτροχιές. Ετυμολογικά είναι αντίστοιχο με αυτό που στη δυτική μουσική ονομάζεται Ρούλο (γαλλικό Rullés). Στην Ινδική ρυθμική υπάρχουν συνθέσεις που ονομάζονται Relā (και άλλες, τοπικές, εκδοχές με ονόματα όπως Gat-Relā, Kayadā-Rela) και χαρακτηρίζονται από την ταχύτατη εκτέλεση χτυπημάτων που προσφέρονται για το σκοπό αυτό, καθώς εκμεταλλεύονται στο μέγιστο βαθμό τη φυσιολογία του χεριού και τις δυνατότητες επαναφοράς του. Οι πιο τυπικές τέτοιες διαδοχές Bola είναι οι TireKite, Kitetaka, DhereDhere, Takere, TereKere, Dhenegene κ.ά. Επειδή ακριβώς οι Bola αυτές παίζονται συνεχόμενα, χωρίς ενδιάμεσες παύσεις, και σε μεγάλη ταχύτητα, υπάρχει η αίσθηση ενός συνεχούς ρούλο, μέσα από το οποίο "λάμπουν" κάποιοι δυναμικοί και ηχοχρωματικοί τονισμοί που βοηθούν στην κατανόηση της οργάνωσης της ρυθμικής δομής της Relā.

Μια Relā αναπτύσσεται περίπου κατά τον τρόπο των Peśkar και των Kāyadā, δηλαδή με χρήση παραλλαγών (Vistāra) του συγκεκριμένου λεξιλογίου ήχων που υπάρχει στο θέμα.

Όπως και η Kāyadā, η Relā επίσης μπορεί να διαιρεθεί σε δύο βασικά τμήματα, το Bhari και το Khālī που χαρακτηρίζονται από την ύπαρξη και την ανυπαρξία ανοιχτών ήχων στην Bāyān, αντίστοιχα. Διακρίνεται όμως από την Kāyadā σε τρία σημεία.

  1. Συγκριτικά με τις περισσότερες Kāyadā, έχει μάλλον απλή δομή. Ένας ήχος μπορεί να επαναλαμβάνεται αρκετές φορές στο θέμα, ενώ η γενική ρυθμική διαίρεση και αίσθηση (από τη σκοπιά του δυναμικού τονισμού) είναι συνήθως ένα απλό ρυθμικό σχήμα όπως 3-3-2, 3-3-2-4-4 ή 2-2-4.
  2. Οι συλλαβές (Bola) που χρησιμοποιούνται στις Relā είναι συγκεκριμένες και αναγνωρίσιμες: dha-tite gherenaga, dhenegene, terekite και terekitetaka, dherenaga, dheredherekitetaka, takataka. Οι αναγνώστες ίσως δεν μπορούν να δουν πέρα από τις παραπάνω συλλαβές, καθώς δεν γνωρίζουν σε ποια χτυπήματα αντιστοιχούν, όμως ακόμη και ένας σχετικά νέος εκτελεστής Tablā –που έχει διδαχτεί παραδοσιακό ρεπερτόριο– θα αναγνωρίσει ότι πρόκειται για διαδοχές χτυπημάτων που είναι σχετικά εύκολο να παιχτούν σε μεγάλες ταχύτητες, κι αυτό επειδή είναι κατάλληλες για την φυσιολογία των χεριών, επιτρέποντας "μηχανοποιημένες – αυτοματοποιημένες" κινήσεις που δεν κουράζουν ιδιαίτερα και είναι σχετικά εύκολο να επιτευχθούν με σωστή μελέτη.
  3. Οι κανόνες για τη δημιουργία παραλλαγών μιας Relā είναι λιγότερο αυστηροί από αυτούς για τη δημιουργία παραλλαγών τύπου Kāyadā και, συνήθως, οι προκύπτουσες παραλλαγές δεν είναι και πολύ σύνθετες. Επίσης, σε αντίθεση με τις Kāyadā όπου δεν ευνοείται η χρήση Bola (συλλαβών / ήχων) που δεν υπάρχουν στο αρχικό θέμα, η αντικατάσταση υπαρχόντων ή η προσθήκη νέων συλλαβών είναι μάλλον μια συχνή και επιθυμητή διαδικασία στην Relā . Αυτό, μπορώ να πω, συμβαίνει μάλλον επειδή οι ηχοχρωματικές παραλλαγές αντισταθμίζουν κάπως την δυσχέρεια στη δημιουργία ευφάνταστων δομικών παραλλαγών.