स्थायी Sthāyī Στhάιι (स्थायी, Sthāyī, sthaayii, Στ(θ)άιι) [IN] - Συντάκτης: Laios, Sakis

स्थायी / Sthāyī

Το πρώτο 'θέμα' μιας Gat ή Bandiś (τύποι συνθέσεων) για τη φωνητική και την οργανική μουσική, ειδικά στην φωνητική κάτι σαν τον πρώτο στίχο ή την πρώτη στροφή ενός ποιήματος.

Αντιστοιχεί με την ποιητική στροφή που στις Śastra αναφέρεται ως Dhruva Dhātu. Η μελωδία στο Sthāyī είναι συνήθως στην χαμηλή ή μέχρι τη μεσαία οκτάβα, ενώ στο δεύτερο 'θέμα', στο Antarā, ανεβαίνει στην οκτάβα ή και ψηλότερα. Το Sthāyī είναι το σταθερό σημείο αναφοράς στο οποίο επιστρέφει ο μουσικός μετά από σειρά αυτοσχεδιασμών, ολοκληρώνοντάς τους λίγο πριν την έναρξή του, έτσι ώστε η μελωδική ύφανση να είναι σχεδόν αδιάλειπτη. Επειδή πολλά θέματα ξεκινάνε στον χτύπο 12 στο μέτρο Τīntāla, οι αυτοσχεδιασμοί ολοκληρώνονται στο 11 (και είναι αυτονόητο ότι οι αυτοσχεδιασμοί πρέπει να ολοκληρώνονται μελωδικά σε νότα που μπορεί να οδηγήσει στην πρώτη νότα του Sthāyī). Τέλος, σποραδικά, ο σολίστας χρησιμοποιεί επαναλαμβανόμενα το Sthāyī για να υποδείξει στον συνοδό κρουστό την επιθυμητή μεταβολή του τέμπο ή για να του επιτρέψει να κάνει ένα μικρό σόλο. Λέγεται και Āsthāyī.

Σχετικά πολυμέσα

Principles for improvising the indian way

A video presenting some basic structural elements of Hindusthani Classical Music, focusing on a Masīdkhanī-type composition on Rāga Ahir Bhairava. The following features are presented:

  • a main composition (Bandish) [comprising of 3 parts: Sthāyī, Uccāla 1 & Uccāla 2),
  • some exemplary elementary improvisational phrases (Tāna-s),
  • the ways of moving back and forth to and from each part, by adjusting the Mukhaďā

Be in touch, for upcoming interactive version, in which the user will be able to loop parts, in order for him to study thoroughly. This video tutorial is mostly addressed to Greek and Western musicians wishing to get a glimpse of the principles undelying the improvisational practices of the Classical music of Northern India.