गीति Gīti Γκίιτι [IN] - Writer: Laios, Sakis

गीति / Gīti

Γενικά, σημαίνει ό,τι και ο όρος Gīta, είναι δηλαδή γενικό όνομα για όλες τις ποικιλίες τραγουδιού. Όπως περιγραφόταν στις παλαιότερες πραγματείες, σε μια ειδική έννοια σημαίνει τον τρόπο ή τεχνοτροπία τραγουδιού. Στις Śāstra αναφέρονται πέντε τέτοιοι τρόποι (τέσσερις θεωρητικά διακριτοί και ένας ο συνδυασμός όλων), ως οι "στυλοβάτες" των Rāga, ενώ σε καθέναν έχουν αντιστοιχισθεί συγκεκριμένοι Rāga:

  • Śuddhā Gīti: η μελωδία έχει "ευθύ" μελωδικό περίγραμμα και οι φθόγγοι εκτελούνται ίσια και μαλακά παιγμένοι
  • Bhinnā Gīti: η μελωδία έχει "καμπύλο" περίγραμμα, οι φθόγγοι εκτελούνται γρήγορα, αλλά με ευαίσθητη άρθρωση των φθόγγων με ποικίλματα (Alaňkāra) όπως το Gamaka
  • Gauďī Gīti: χρήση των φθόγγων και στις τρεις οκτάβες, με χρήση κατάλληλων Gamaka, Alaňkāra, και στασιμάτων μετά από αυτά
  • Vesarā, Vegasvarā, ή Besarā: (Vega δηλώνει ταχύτητα, Svara είναι ο φθόγγος) όπου το χαρακτηριστικό είναι ότι οι φθόγγοι εκτελούνται γρήγορα και με σύντομα ποικίλματα
  • Sādhāraņī ή Sādhāraņā Gīti: δηλώνει τον κοινό τρόπο τραγουδιού, δηλ. αυτόν στον οποίο έχουν εισαχθεί όλοι οι άλλοι.

 

Τα παραπάνω ισχύουν για πολύ παλαιότερη μουσική, στην οποία αναφέρονται οι Śāstra, υπάρχουν όμως αναλογίες και αντιστοιχίες ανάμεσα στους Gīti και τις Vānī (τεχνικές) της πιο σύγχρονης Ālāpa (ελεύθερου ρυθμού εισαγωγική ανάπτυξη του Rāga) και του είδους τραγουδιού Dhrupada. Το Śuddha Gīti αντιστοιχεί στο Ďāgara Vāņī, το Bhinnā Gīti στο Khaņďara Vāņī, το Gauďī Gīti στο Gauďahāra ή Gobarahāra Vāņī, και το Sādhāranī Gīti στο Nauhāra Vāņī. Για το Vesarā ή Vegasvarā Gīti, μπορεί να θεωρηθεί ότι αντιστοιχεί σε οποιοδήποτε τραγούδι χαρακτηρίζεται από ταχύτητα.