- Βοηθητικός πίνακας των Ţhāţa (τύπων κλιμάκων),
Πίνακας των πρότυπων τύπων κλιμάκων της Hindusthani μουσικής και αντιστοιχία με κλίμακες της Karnatak και της Δυτικής μουσικής
Τα δέκα Ţhāţa της σύγχρονης Ινδικής μουσικής θεωρίας, ορίστηκαν από τον Ινδό μουσικολόγο Vishnu Narayan Bhātkhande, που βασίστηκε σε παλαιότερες ταξινομήσεις των μελωδιών σε τέτοιου τύπου "πρότυπες κλίμακες". Στους βασικούς αυτούς τύπους κλίμακας μπορούν να ενταχθούν οι περισσότεροι Rāga. Κάθε Ţhāţa παίρνει το όνομά του από τον πιο διαδεδομένο ή γνωστό Rāga που το μελωδικό του υλικό μπορεί να "συμπιεστεί" σε αυτή τη μορφή κλίμακας. Όταν ένας Rāga χρησιμοποιεί διαφορετικές (συνήθως λιγότερες) νότες στο μελωδικό ανέβασμα (ārohī) από ό,τι στο κατέβασμα (avarohī) [ένα φαινόμενο που συμβαίνει πολύ συχνά] τότε –εξ ορισμού, και παρά τα, γνωστά στους Ινδούς μουσικοθεωρητικούς, προβλήματα που φέρει αυτή η επιλογή– παίρνεται υπόψη μόνο το κατέβασμα για την ένταξή του σε κάποιο από τα 10 Ţhāţa. Για όλα αυτά δείτε το ειδικό λήμμα.
Πίνακας των Ţhāţa της Hindusthani μουσικής και αντιστοιχία με κλίμακες της Karnāţaka και της Δυτικής μουσικής
Ţhāţa naam | Όνομα Ţhāţa | Svara (και διαστήματα από την τονική) | Όνομα του αντίστοιχου Melakartā της Karnāţaka μουσικής | Αντίστοιχη κλίμακα της Δυτικής μουσικής |
Kalyāņa | Kalyāņa | S R G M P D N (1 2 3 4♯ 5 6 7♮) | Mecakalyānī | Lydian |
Bilāwala | Bilāwala | S R G m P D N (1 2 3 4 5 6 7♮) | Dhīraśań karā-bharaņam | Ionian |
Khamāj | Khamāj | S R G m P D n (1 2 3 4 5 6 7♭) | Harikāmbhojī | Mixolydian |
Kāfī | Kāfī | S R g m P D n (1 2 3♭ 4 5 6 7♭) | Kharaharapriya | Dorian |
Āsavārī | Āsavārī | S R g m P d n (1 2 3♭ 4 5 6♭ 7♭) | Naţabhairavī | Aeolian |
Bhairavī | Bhairavī | S r g m P d n (1 2♭ 3♭ 4 5 6♭ 7♭) | Hanumattoďi | Phrygian |
Bhairava | Bhairava | S r G m P d N (1 2♭ 3♮ 4 5 6♭ 7♮) | Māyāmālavagaula | Χιτζασκιάρ |
Toďī | Toďī | S r g M P d N (1 2♭ 3♭ 4♯ 5 6♭ 7♮) | Śubhapantuvarālī | [μάλλον δεν υπάρχει] |
Purvī | Purvī | S r G M P d N (1 2♭ 3♮ 4♯ 5 6♭ 7♮) | Kāmavardhanī | Πειραιώτικος |
Mārawā | Mārawā | S r G M P D N (1 2♭ 3♮ 4♯ 5 6♮ 7♮) | Gamanaśrama | [μάλλον δεν υπάρχει] |
Σημείωση: στα ηχητικά παραδείγματα του παραπάνω πίνακα, το ισοκράτημα είναι στη νότα C (nto) (για A=440Hz)